Saturday, October 12, 2013

První dny v práci / First days at work

Nedávno jsem zmiňovala, že jsem si našla práci. A dnes poprvé bych se o ní chtěla rozepsat trochu víc.

Asi před třemi týdny jsem obcházela restaurace s životopisem v ruce a ptala se na práci. Obešla jsem jich jen několik, asi sedm. Na všech místech si můj životopis vzali a byli milí, ale bylo znát, že mám asi smůlu, protože "máme jednu podmínku - musíš umět dobře norsky.", kterou zatím ne tak úplně splňuju. V jedné restaurace mi ale řekli, ať přijdu na zkoušku. Byla jsem tam a bylo to moc fajn, krásné místo v centru, s úžasným jídlem. Každopádně i s příslibem zavolání se mi už neozvali.

Ani mi to ale nevadilo, protože jsem se jiný den byla zeptat ještě na jiném místě, kde si mě taky chtěli vyzkoušet a byla to pro mě láska na první pohled :). Stylová moderní brasserie (francouzské slovo, které vyjadřuje restauraci s uvolněnou atmosférou), v době oběda tak trochu kavárna, kde si můžete koupit čerstvé pečivo a nebo vzít kávu s sebou. Zároveň podává tradiční norská i mezinárodní jídla. Vlastní ji jedna z nejznámějších pekáren Åpent Bakeri (proto to pečivo), jmenuje se Tranen (v překladu jeřáb - pták) a má 92letou historii. V minulém roce se ale restaurace rekonstruovala.

Když jsem tam poprvé přišla, začala jsem mluvit na číšnici a to hrozně rychle a ona na mě úplně vyjeveně koukala, že co jako chci. Nicméně mi zavolala manažera, tomu jsem už trochu ve zkratce řekla, co jsem chtěla, on se mi představil, zeptal se mě na nějaké věci, řekl mi, že s malou znalostí norštiny to pro mě bude výzva, ale že restauraci navštěvují převážně mladí lidé, kterým nevadí mluvit anglicky a že by to tedy neměl být takový problém.

O pár dní později jsem měla zkušební den a i když můj osobní pocit byl, že jsem se moc nepředvedla, tak mě ten manažer (který je zároveň "vrchní číšník" u večerní směny a sommelier) pochválil, že jsem odvedla "dobrou práci" a že to neříká jen tak :).

výhoda práce v Tranenu je skvělé pečivo,
které si můžeme vzít domů vždy, když zbyde.
A ono těch pár kusů zbyde vždy :)./
Advantage of working at Tranen is that I get
to take a great pastry home :)
Tento měsíc jsem tam zatím byla jen třikrát, příště jdu v úterý a od 1. listopadu začínám na plný úvazek. Chodím tam zatím jen tak málo, protože směny se vždycky určují na konci uplynulého měsíce a já příšla těsně po tom, takže teď mám jen takové nějaké "extra" dny, když někdo nemůže nebo tak. Zatím jsem se víceméně učila, ale v úterý budu poprvé mít na starosti jednu sekci restaurace (dohromady jsou tři) s tím, že když budu potřebovat pomoct, tak to samozřejmě není problém. Takže jsem si minule nechala okopírovat vinný lístek, který se budu učit, abych věděla jaké víno mám nabídnout ke kterému jidlu atp.

Je tam výborný kolektiv, který mě mezi sebe vzal a snaží se mi pomáhat jak to jde. Asi je to i tím, že se hodně ptám, třeba minule jsem se jednoho z číšníků, který má hodně zkušeností s vínem ptala právě na ně, učila jsem se dělat dobrou kávu, zajímám se o jídla, která se podávají a snažím se být aktivní. To ale proto, že mě to baví. Nehledala jsem si práci v restauraci proto, že je objektivě docela jednoduché ji najít. Hledala jsem práci v restauraci, protože je to "moje cesta", protože je to to, co chci dělat. Nepředpokládám, že budu dělat servírku do konce života, ale chci začít pěkně od začátku a vím, že se na tomto místě můžu opravdu hodně naučit. Pokaždé, když tam jsem, mám spoustu zážitků a jsem pak plná myšlenek a pozitivní energie, takže tento blog určitě není, co se týče psaní o mé práci, poslední. :)


EN: Not so many day ago, I mentioned that I found a job. And today, for a first time, I would like to write more about it. 

About three weeks ago, I went to some restaurants, with a CV in my hand, to ask for a job. I went to only 7 restaurants or so and in all of them, they took my CV and were nice to me, however I knew that my chances are small since they "have one requirement - you need to speak Norwegian fluently", which I do not really fulfill. However, they told me in one restaurant that I should come for a trial day. So I did and it went well but even though they said they will call me, they never did.

I did not really mind, because I went to ask to one more restaurant and it was a love at first sight :). Stylish modern brasserie (French word for a restaurant with a relaxed setting), a little bit a café during lunch time where you can buy pastry and coffee to go. At the same time, they serve traditional Norwegian and International cuisine. It is own by one of the most know bakery here in Oslo - Åpent Bakeri (that is why you can buy the pastry and bread), it is called Tranen and it has 92 years old tradition. The restaurant was reconstructed about a year ago, though. 

When I first came to ask there, I started to talk to the waitress and I was talking so fast and she was looking at me like I am crazy and what do I want in there :). However, she called the manager, so I told him briefly what I wanted, he introduced himself, asked me few question, told me that working there without Norwegian would be kind of challenging for me but that it should not be such a big deal since most guests are young and willing to speak English. 

Few days after, I went for my first day and even though my personal feeling was not so good, the manager (who is also a "head waiter" during dinner time and a sommelier) told me that I did a great job. And also that he means it. :)

I have been there just three times this month, I am going again on Tuesday and from 1st of November I will start full time. The reason I am not going there so often now is because all the shifts for a month are set by the end of the previous month and I came just few days after so right now I am having just the extra shifts. So far, I was basically just learning, but on Tuesday I should take care of one section (there are three) by myself. So last time, I copied the wine list and I am going to learn as much as I can so I will know which wine goes well with which food etc.

I love the team there as well, they are really nice and helpful and they took me well. Maybe it is because I have been asking a lot so I can be more and more useful and I am trying to be active as well. But that is because I really like it. I did not look for a job in a restaurant because, objectively, it is not so hard to find one. I wanted a job in a restaurant because it is "my way", it is what I want to do. I do not anticipate to stay a waitress for the rest of my life, but I want to start from the very beginning and I know that I can really learn a lot in this job. Every time I am there, I gain so much experience and I am full of thoughts and positive energy so this post is definitely not the last one when it comes to my new job. :) 

Facebook

6 comments:

  1. To je tak krásný, ten tvůj elán, to nadšení. :)
    Jsi šikovná, že sis dokázala najít práci v zemi, jejíž jazyk neovládáš úplně dokonale... Myslím, že málokdo by dokázal něco podobného.
    Mám z tebe radost, držím palce a přeju, at tě nadšení neopustí :)

    ReplyDelete
  2. Děkuju, děkuju moc! :) Já mám pocit, že všechno je o přístupu a když si tento pozitivní zachovám, nic nemůže jít špatně :). A fakt je ten (ať už to vyzní jak chce), že zatím mi to tak nějak vychází .. asi na tom, jaký má člověk přístup, přece jen záleží :)

    ReplyDelete
  3. Páni :) Tvůj blog je celkově velmi zajímavý, nicméně aby se to týkalo příspěvku - hodně štěstí a spoustu krásných zážitků v práci. Pro člověka, který miluje jídlo, to musí být skvělá, zábavná a poučná práce i velký zážitek. :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju za milý komentář :). Jsem ráda, že se ti blog líbí :). Práci si zatím fakt užívám, tak uvidíme, jak to půjde dál, ale myslím, že není důvod, aby to nešlo dobře :)

      Delete
  4. Krásný prostředí, moc ti fandím :) Jak pokračuješ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju :). Pokračuju tak, že jsem tam skoro pořád, ale i když je to docela náročné, tak mě to fakt baví. Brzo se rozepíšu zase trochu víc :)

      Delete