Monday, October 14, 2013

Pekanový koláč / Pecan pie

V poslední době jsem si celkem oblíbila péct páje. Za prvé mi to tak nějak evokuje podzim a za druhé mám z nějakého důvodu hrozně ráda "shortcrust pastry" (což je v podstatě máslo s moukou, špetkou cukru a vody, takže to zas tak nechápu, když si tohle uvědomím). Navíc se to dá jednoduše péct "jen tak", bez nějaké větší přípravy. A chutná skvěle.

Nedávno jsem koupila pekanové ořechy a tak bylo jasné, že příští páj, který vyzkouším, bude právě s nimi. A už teď vím, že to určitě nebylo naposled. Poprvé jsem pecan pie jedla před pěti lety v Americe na Thanksgiving (to je hrůza, jak to letí!) a od té doby jsem na něj tu a tam vzpomínala, že bych si ho zase někdy ráda dala.

Pekanové ořechy nepatří mezi zrovna levné ingredience, ale podle mě jejich chuť stojí za to. Shodou okolností jsem včera měla ještě zbytek vlašských ořechů a tak jsem je chuťově porovnávala a pekanové ořechy jsou prostě chuťově výraznější. Asi je to tím, že jsou ještě tučnější, než vlašské, obsahují až 70% tuku, ale tak jako většina ořechů mají spoustu anitioxidantů a taky magnezium, zinek nebo železo.

Co se týče receptu, pročítala jsem několik různých stránek a dívala se i na několik videí, nakonec jsem se stejně inspirovala joy of baking. Skoro ve všech receptech jsou používány různé druhy sirupů, já jsem se rozhodla pro med, protože se mi tam prostě hodil. Všude taky pekanový koláč doporučovali podávat s vanilkovou zmrzlinou nebo se šlehačkou (tak jako skoro všechny páje :)), ale já ho tentokrát jedla jen tak - jak ještě teplý, tak studený a nic tomu nechybělo. Fakt jsem z něj nadšená :).


EN: Lately, I really enjoyed baking pies. Firstly,  it reminds me of autumn (which is now) and plus, for some reason, I really like shortcrust pastry (which is basically butter, flour, dash of sugar and water, so if I think about like that I do not get why I like it so much). And, baking pie is not really difficult, you do not need so much time to make it. Also, it just tastes great.

I bought some pecans recently, so it was pretty obvious to me that next pie I am going to bake will be with them. And I even know now that it was not the last time I made it. The first time I ate pecan pie was five years ago in the US on Thanksgiving (it's unbelievable how time flies!) and since then I was thinking about it from now and then that I would love to eat it again.

Pecans are not really cheap ingredient but in my opinion they are just worth it. Coincidentally, I had some walnuts left so I tried them both at the same time and I just must say pecans are just tastier. Maybe it is because they are even fatter than walnuts, they contain abu 70% of fat, but like many other nuts they are full of antioxidants and also magnesium, zinc or iron. 

As for the recipe, I read many of them, I even watched several videos but eventually I ended inspired by joy of baking. In most of the recipes they used various kinds of syrup but I just decided to go for honey, because I just felt it is a good choice. Also, the pie was usually recommended to be served with vanilla ice cream or whipped cream (such as many of other pies) but I just ate it without any of that. And it was delicious either warm or cold. I really am excited about this pie :).

Facebook 

Recept / Recipe


na jeden koláč / for one pie
doba přípravy / preparation time: 50min (včetně čekání na vychlazení těsta / including waiting for the pastry to chill)
doba pečení / baking time: 40min

Shortcrust pastry

175g hladké mouky / 175g of plain or all-purpose flour
špetka soli / dash of salt
15g cukru / 15g of sugar
115g másla, vychlazeného / 115g of butter, chilled
6-7 lžic studené vody / 6-7 tablespoon of cold water

Pekanová náplň / Pecan filling

300g pekanových ořechů / 300g of pecans
100g třtinového cukru / 100g of cane sugar
110ml medu / 110ml of honey
1 lžička vanilkového extraktu / 1 teaspoon of vanilla extract
55g másla / 55g of butter
3 vejce / 3 eggs
špetka soli / dash of salt
50ml mléka / 50ml of milk

postup/ process

1. Na stůl si nasypte mouku, cukr a špetku soli. Přidejte dobře vychlazené máslo, které si nakrájejte na malé kostky. Prsty hněte těsto, dokud z něj nebude taková víceméně drobenka. Potom postupně přilévejte studenou vodu, až dokud vám těsto nebude držet při sobě a bude mít měkkou, ale ne lepkavou konzistenci (pokud se vám to stane, přidejte trošičku mouky). Těsto zabalte do plastové fólie a dejte do lednice alespoň na půl hodiny.




EN: On a table, place flour, sugar and salt. Add nicely chilled butter cut in small cubes. Use your fingers and make something like crumbs. Then gradually add water until the dough holds together and is soft but not sticky (if that happens, add a little bit more flour). Cover the dough in plastic sheet and place in the fridge for about 30 minutes.

2. Mezitím si připravte náplň. Do středního hrnce nasypte cukr, med, máslo nakrájené na kousky a vanilkový extrakt. Za stálého míchání přiveďte k varu a odstavte, aby se hmota dostala pokud možno do pokojové teploty. Troubu si předehřejte na 180 C.



EN: Meanwhile, prepare your filling. In medium pot, put sugar, honey, cubes of butter and vanilla extract and bring it to boiling while stirring. Then remove from the oven. You want it to be in almost room temperature. Preheat the oven to 180 C.

3. Pekanové ořechy rozpulte a na pánvi nebo v troubě je nasucho trošku opečte. Těsto vytáhněte z lednice a vyložte na pomoučenou plochu. Válečkem vyválejte do požadované velikosti a pomocí právě válečku přesuňte do máslem jemně vymazané formy a opatrně uhlaďte do všech okrajů.

EN:  Cut the pecans in half and on dry pan or in the oven roast them a little. Pull the dough from the refrigerator and set out on a floured surface. With the roller, roll into desired size and with the help of roller put the dough into gently greased form and carefully smooth up to the edges.

4. Na těsto ve formě nasypte pekanové ořechy. Do medové hmoty postupně přimíchejte vyšlehaná vajíčka, špetku soli a mléko. Nalijte na ořechy, dejte do trouby a pečte asi 40min. Po vytažení z trouby nechte chvíli vychladnout, ale jíst se dá koláč teplý i studený. Dobrou chuť. :)




EN: Put the nuts on the dough in the form. To the honey mixture add gradually whisked eggs, dash of salt and milk. Pour it on the nuts, put it in the oven a bake for about 40 minutes. After removing from the oven, just let the pie chill for a little bit but you can serve it warm if you would like. It is tasty either warm or cold. Enjoy :).





TIPS

- Pokud zápasíte s vytvořením shortcrust pastry, tak se podívejte na video na joyofbaking, je to tam dost srozumitelně vysvětlené

EN: If you struggle with making the shortcrust pastry, just watch the video on joyofbaking, it is nicely explained in there.

- Ořechy můžete buď nechat celé a nebo je nasekat nadrobno, já zvolila variantu "něco mezi", ale záleží to na vás.

EN: You can use whole pecans in the recipe or you can cut them into little pieces, I used something "in the middle" but it is really up to you.

- Během pečení a při vytahování z trouby se vám koláč bude pravděpodobně zdát nějak "nafouklý", ale nebojte, on splaskne :).

EN: During baking, and when removing from the oven, the pie cake will probably seem somehow "puffy", but do not worry, it will somehow "shrink" :).

- (Velmi) teoreticky se dají pekanové ořechy nahradit těmi méně výraznými vlašskými, pak už to ale samozřejmě nebude "pekanový páj". Ale vlašáky jdou k té medové směsi dobře.

EN: (Very) theoretically, you can replace the pecans with walnuts but then, of course it will not be "pecan pie "anymore. However, walnuts goes well with the honey mixture as well. 

- Med se dá nahradit různými sirupy (kukuřičným, javorovým, nebo "zlatým"), ale pokud nemáte na med alergii, tak bych ho neměnila.

EN: You can replace honey with various syrups (corn, maple or golden) but if you are not allergic to honey I would not replace it.

8 comments:

  1. proste mňam a závisť a chuť na sladké! :)

    ReplyDelete
  2. Ten vypadá úžasně! :) pekanový koláče jsem vždycky obdivovala a obdivuju i teď.. škoda, že tady není nijak k sehnání.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju :). Ony se určitě dají pekanové ořechy sehnat i v ČR, ale jsou děsně drahé .. tak to maximálně na nějakou slavnostnější příležitošt :)

      Delete
  3. Tak tenhle vypadá obzvlášť pěkně... Ořechy miluju, ale pekanové jsem ještě neměla, věříš mi to? :) Možná je čas to napravit....
    .
    Ach jo... chci jíst, chci jíst takovéhle dobroty a nepřibírat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuju:). Věřím, já všeho všudy měla pekanové taky jen párkrát v životě. Ony jsou fakt docela drahé a u nás málo k sehnání. Ale pokud na ně narazíš - zkus je, pokud máš ráda ořechy, tak ti budou určitě chutnat.
      .
      A to, co si přeješ, bych chtěla i já :D

      Delete
  4. AnonymousMay 03, 2015

    Ahoj, neodolala jsem a jsem ráda. Pekanové ořechy jsem koupila v Tescu (100g cca 40,-Kč). Použila jsem javorový sirup, a 200g pekanových ořechů ,,naředila" vlašáky. Koláč je prostě luxusní a ani není tak složitý, jak jsem se obávala. Všechno mi šlo krásně, a vypadalo přesně podle fotek :)
    Určitě zkusím i jiné Tvé recepty! :)
    Bára

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Báro, děkuju za komentář :). Jsem ráda, že se ti koláč povedl a ještě radši, že sis ho přizpůsobila podle sebe a svých možností, to je mi hrozně sympatické! :) Doufám, že tu tedy najdeš i jiné zajímavé recepty a budu zase moc ráda za odezvu! :) Měj se krásně, Terez.

      Delete