Thursday, September 19, 2013

Limetkové zákusky s hořkou čokoládou / Lime tarts with dark chocolate

"Jak jen proboha pojmenuju tuto věc, co jsem právě upekla?", bylo to první co mě napadlo, když jsem si sedla před počítač s úmyslem napsat tento článek s receptem. Nakonec, když ani po chvilce přemýšlení na nic nepřišla, jsem se smířila s tím, že to budou prostě "zákusky", i když to slovo moc nemusím (ale neptejte se mě proč, nemá to žádný zvláštní důvod).

Poslední dny jsem trávila u Silvany, která mě učí zvládat servis, který musíte umět, pokud pracujete ve "fine dining" restauracích. Kde a jak má být která sklenička, vidlička či nůž a jak přinést všechny ty sklenice na vodu a víno, příbory a talíře pro dva lidi naráz. Ve škole jsem se naučila, co kam patří, takže to nebyl problém, ale s tím nošením všech těch věcí to teda problém ze začátku byl. Včera jsem se ale třeba naučila, jak nosit 6 sklenic na víno v jedné ruce najednou a moct s ní (rukou) hýbat, jak se mi zachce. Až to budu ale úplně umět, budu schopná nosit sklenic 12. Taky mi půjčila různé brožury o víně, ale přiznám se, že ty jsem zatím jen prolétla. Je to celé náročnější, než to vypadá a uvidíme, do jaké míry to nakonec budu potřebovat, ale kažopádně se mi jakákoliv znalost čehokoliv neztratí :).

Ale teď už zpátky k dnešnímu "zákusku". Silvana v sobotu pořádá párty na počest "narozenin Chile" (odkud pochází), které byly včera. Celá ta párty se bude víceméně točit kolem jídla a hudby a tance a tak a tak jsem se rozhodla jí trochu pomoct a něco napéct. Zítra chci ještě upéct nějaký dort (nejsem stále rozhodnutá jaký, všechny, na všechny, co jsem si říkala, že bych mohla upéct, jsou potřeba dvě stejné formy, které nemám. Takže buď je budu muset ještě koupit a nebo si poradit jinak :))

Kromě dortu jsem se are rozhodla upéct i něco "kusového", co se dá jen tak vzít a rovnou jíst. Jako první mě napadly (opět) cookies a hned za nima brownies, ale řekla jsem si, že ne, že dneska zkusím něco nového :). A tak jsem nakonec upekla limetkové zákusky, na které jsem našla inspiraci tady.   

Místo citronu jsem dala limetky, použila jsem o něco méně cukru a přidala trošku vanilkového extraktu a dužiny z limetek. A navrch dala trošku hořké čokolády. Celé to mohlo být trošku vyšší, ale chutově je to moc příjemné - vláčné, šťavňaté, sladké tak akorát a vonící po limetkách. Zkusíte taky?


EN: I spent past few days with my friend Silvana who has been teaching me "the fine dining service rules". I never though that it could be something quite difficult and exhausting. I am still not sure if I will need to know all this but I figured that every knowledge I gain is good. 

With Silvana, I also went to my first yoga class here in Oslo. It is for free and there are different classes every day. I am planning to attend at least one class a week. I think it can be only good for me. 

Silvana is having a party on Saturday, we will celebrate Chile's birthday (she is from Chile) which were yesterday. I figured that evening will be mostly about food, and music and dance so I decided to help her a little bit and bake something. I am planning to bake some cake tomorrow (I am still not decided which one since every single one I had in mind needs two similar baking pans (which I do not have) so either I buy them or I will have to come up with something else) but I wanted to bake also something which you do not have to cut first but eat right away. First I thought about cookies (again), than brownies but then I was thinking that I should make something I have never done. So I decided to go for lime tart. I got inspired by this recipe 

Instead of lemons I used limes, I used a little bit less sugar and add some vanilla extract and pulp from the limes. And on top I put some chocolate. It could all be thicker but the taste is very pleasant - smooth and soft, juicy, sweet just right, smelling of limes. Will you try them as well?


 Recept / Recipe

Na jeden plech / One baking pan
Doba přípravy / Preparation time: 15min + 15min
Doba pečení / Baking time: 20min + 15-20min

Základní těsto / Basic dough

220g másla, v pokojové teplotě / 120g of butter, in room temperature
90g cukru / 90g of sugar
250g hladké mouky / 250g of plain flour

Limetkové těsto / Lime dough

4 vejce / 4 eggs
30g hladké mouky / 30g of plain flour
220g cukru / 220g of sugar
1 lžička vanilkového extraktu / 1 teaspoon of vanilla extract
3 limetky, šťáva + dužina / 3 limes, juice + pulp

100g hořké čokolády (alespoň 50%) / 100g of dark chocolate (at least 50%)

Postup / Process

1. Troubu si předehřejte na 175 C. V míse rozmixujte máslo v pokojové teplotě, prosátou mouku a cukru. Mixujte, dokud se ingredience nepropojí, nemusí ale držet při sobě. Těsto přesuňte na plech vyložený papírem na pečení a rovnoměrně ho uhlaďtě po celé ploše. Dejte do trouby na 20min, až bude těsto dozlatova upečené.

EN: Preheat the oven to 175 C. In a bowl, mix together butter in room temperature, sifted flour and suger and mix until all ingredients will be combined but they do not have to hold together. Put the batter on the baking pan covered with baking paper and smooth the batter evenly on whole pan. Put it in the oven for 20min until it turns golden.



2. Mezitím si připravte limetkové těsto. V míse vyšlehejte cukr s moukou a vejci, které přidávejte jedno po druhém. Přidejte vanilkový exktrakt a šťávu a dužinu z limetek. Po vytažení prvního těsta z trouby na něj přilijte to limetkové a vraťte zpátky do trouby na 15-20min, dokud i druhé těsto nezačne zlátnout.

EN: Meanwhile prepare the lime dough. In a bowl, whisk sugar and flour with the eggs, one at the time. Then add the vanilla extract and juice and pulp from the limes. When the first batter is done, put this lime one on it and return it into the oven for another 15-20min until the batter on top is gold as well. 

3. Vytáhněte z trouby, nechte chvíli schládnout a posypte hoblinkami čokolády, které se vám trochu rozpustí. Nakrájejte na čtverečky. Můžete dozdobit kousky kúry z limetek. Podávejte. Dobrou chuť. :)

EN: Remove the tarts from the oven and let it cool down a little. Sprinkle with shavings of chocolate which will melt a little. Cut it into squires. Serve. Enjoy. :)


TIP:

Hoblinky z čokolády můžete snadno udělat se škrabkou na brambory. Můžete se s tím vyhrát a udělat různé šířky a velikosti. 

EN: You can easily do the chocolate shavings with the potato peeler. You can even play with it a little and do different shapes.




2 comments:

  1. hezký článek!
    Jen tam máš
    220g cukru / 220g cukru

    :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jé, děkuju za upozornění :). A celkově děkuju :))

      Delete