Thursday, November 1, 2012

Cheesecake II - s jahodovou marmeládou

Na dnes jsme si s Radanem vymysleli takovou mini-párty v offisu společnosti, kde Radan pracuje. Chceme, společně s jeho kolegy, dělat sushi, takže to znamená, že jsem právě dovařila rýži, Radan v jeho polední pauze koupí lososa a zeleninu a potom si každý z nás udělá maki rolky podle své chuti. Těším se :).


V souvislosti s touto malou "událostí" jsem se včera pokusila o svůj další cheesecake. Chtěla jsem použít trošku jiné ingredience, než minule, protože cheesecaků existuje nepřebrané množství a chtěla jsem si rozšířit obzory. Našla jsem recept na "norský cheesecake", ale nakonec jsem nikde nesehnala požadovaný sýr do toho receptu. A tak jsem improvizovala, koupila nějaký jiný norský krémový sýr a upekla cheesecake z něj. Výsledek není špatný, ale tu klasickou, specifickou chuť pravděpodobně získáte opravdu jen z Philadelphia sýrem. V La Bottega di Finestra vyrábějí výborný cheesecake z ricotty a známý je i cheesecake z mascarpone. V ČR se často používá i klasický tvaroh nebo lučina, možná i Gervais a sýr na způsob Gervais jsem včera použila i já. Ten cheesecake nemá tak plnou, krémovou chuť, jako když ho připravíte z tučnějších sýrů, jako je právě Philadelphia nebo mascarpone, ale i tak je moc dobrý a Radan si dal k snídani dokonce dva kousky. A on by si něčeho, co by mu nechutnalo, nepřidal. :)

Zatím jsem stále neexperimentovala natolik, abych dávala cheesecaku nějakou příchuť - že bych udělala třeba čokoládový, karamelový, nebo sezonně dýňový. Dělají se i cheesecaky z Oreo sušenkami (tolik populárními v Americe) nebo třeba s arašídovým máslem (ten někdy zkusím, arašídové máslo zbožňuju a před několika lety jsem "díky" němu v Americe přibrala minimálně 4 kg :)). Sezóna čerstvého ovoce typu borůvky, maliny, jahody už je pryč (a i když je supermarkety samozřejmě stále prodávají, ceny jsou přemrštěné) a tak jsem si pomohla jahodovou marmeládou. Barbarský výběr, ale ..

Tento recept je jiný taky v tom, že jsem do něj nedala absolutně žádnou mouku. Tedy, zapoměla jsem. Na výsledku to ale naštěstí není ...


Recept

příprava: 20 min
doba pečení: 1 hodina
doba chlazení: 6 hodin (ale nejlépe přes noc)



200g sušenek (jaké máte rádi, typ BeBe je nejzákladnější)
50g másla (rozpuštěného)

900g krémového sýru typu Gervais
170g zakysané smetany
250g krystalového cukru
4 vejce
1 lžička citronové šťávy
1 lžička citronové kúry 
1 lžíce vanilkového extraktu


Postup:
1. Předehřejte si troubu na 150 °C, vymažte si pečící formu máslem a na mírném plameni si rozpusťte máslo. Dejte sušenky do sáčku a rozdrťte je, až z nich budou jen malinké kousíčky. Pokud máte mixér, tak sušenky rozmixujte, je to určitě jednodušší a efektivnější. Rozdrcené sušenky promíchejte s rozpuštěným máslem a potom je vsypte do formy a rukou je uhlaďte. Potom je dejte na cca 8min do předehřáté formy.
2. Mezitím si vyrobte sýrový základ. Ve velké míse smíchejte sýry s cukrem, až bude hmota hladká, potom přidávejte vejce, jedno po druhém a stále míchejte, potom přichází na řadu citronová šťáva, citronová kúra a vanilkový extrakt. Nakonec přimíchejte zakysanou smetanu. Potom, co vyndáte sušenkový základ z trouby, zvyšte teplotu na 180 °C.
3. Na sušenkový základ přelijte sýrovou hmotu. Já do ní pak přimíchala ještě trošku jahodové marmelády, kterou jsem vidličkou rozprostřela po dortu. Pečte 1 hodinu.


4. Po jedné hodině vypněte troubu, otevřete dveře a nechte v ní cheesecake ještě tak 3-4 hodiny odpočívat. V ledničce by se měl hladit minimálně 2 hodiny, ale nejlepší je ho v ní nechat přes noc.
5. Výsledek je moc chutný, ale přeci jen se asi příště zase vrátím k Philadelphii. A nebo mascarpone :).



Tipy:
- všechny ingredience, hlavně sýry a vajíčka musí být v pokojové teplotě. Pokud nebudou, je větší šance, že vám cheesecake praskne. Ze stejného důvodu je důležité pořádně omastit pečící formu, aby se sýr nezachytával o strany.

- trošku citronové kúry přidá cheesecaku svěžest.

 - že je cheesecake hotový poznáte podle nahnědlých okrajů. Uprostřed dortu může a měla by být hmota stále trošičku měkká. Neotvírejte troubu a nijak s cheesecakem nemanipulujte, dokud cheesecake není hotový. Opět by mohl popraskat a srazit se.

No comments:

Post a Comment