Sunday, July 20, 2014

Vepřové nudličky s kokosovým mlékem a s rýží

Přijde mi, jakoby letošní léto utíkalo extrémně rychle. Vůbec mi nedochází, že už je skoro konec července a že, minimálně v Norsku, bude zase podzim dřív něž se nadějeme. Pro Nory jsou prostě prázdniny a léto v červenci, v srpnu už se všichni vrací ze svých dovolených, v půlce srpna začíná škola a koncem měsíce už začne být chladněji.

Červenec je pro mě víceméně pracovní, tím, jak všichni chtějí mít volno, tak mi často zvoní telefon s otázkou, jestli nemůžu vzít tu a tu směnu. A tak se z původních deseti dnů v měsíci vyklubalo dvacet. Vím, není to moc a nijak si nestěžuju. Jen jsem si jednoduše uvědomila, že to letošní léto je "jiné". Ne horší, ani lepší, prostě jiné.

Za deset dní ale letím domů. Na tři týdny a hrozně moc se těším. Na všechno. Opravdu, není nic na co bych se netěšila a doufám, že stihnu alespoň polovinu z toho, co mám v plánu. Nemůžu se dočkat Letav a všech známých tváří a celé té nepopsatelné atmosféry tam. Nemůžu se dočkat procházek kolem přehrady, zmrzlin a kafí se svými kamarádkami a neskutečně se těším na hodinové a hodinové povídání s Leničkou i s tatínkem i s kýmkoliv, kdo si bude chtít povídat. Těším se, jak budu hodně péct i na to, jak mi Lenička vždycky bude říkat, že jsem "hrozná a už se nedovoluju péct něco dalšího", protože jinak přibere. Těším se, až uvidím babičku a dědu a jak jim uvařím ovocné knedlíky a babička mi je pochválí, protože se ještě nestalo, že by mi něco nepochválila.

Prostě se těším, přestože se ani tady v Oslu nemám nijak špatně. Práce je sice celkem dost, ale volného času stejně tak a tak mám možnost se víc věnovat tomuto blogu i víc péct a vařit. Teda, s tím vařením to moc slavné není. Mám několik "osvědčených" receptů, které omílám pořád dokola a občas, když Radan není doma (minulý týden byl celý pryč a zítra jede zas), tak si vařím kolínka s kečupem a se sýrem k obědu i k večeři.

Občas mě ale baví zkoušet něco nového, jenom mi dlouho trvá vybrat co. A tak jsem včera procházela obchod sem a tam asi půl hodiny, až jsem došla ke koupi těch ingrediencí, ze kterých jsem pak uvařila tohle jídlo. Přestože asi nejde o nic závratně nového nebo inovativního, pro mě vařit (a ne péct) s kokosovým mlékem nové bylo a o to víc mě překvapilo/potěšilo, když z toho nakonec vyšla moc dobrá večeře, která mi připoměla všechny ty jídla, která ráda jím venku. Jako bonus je dobré zmínit, že jídlo nejen dobře chutná, ale taky není vůbec těžké na přípravu a do 40ti minut ho máte na stole! :) Takže vlastně ideální, no ne?


Recept 



4 porce
doba přípravy: cca 40min

250g rýže
300g libového vepřového masa
1/2 červené papriky
1/2 zelené papriky
9-10 žampionů
hrst mraženého hrášku
hrst mražené mrkve
1 plechovka kokosového mléka (cca 400ml)
1 lžíce másla
2-3 lžíce sojové omáčky
červená paprika (koření)
kari koření
4 stroužky česneku
1/2 chili papričky
hrst kešu
hrst čerstvého tymiánu
1 lžička kukuřičného škrobu + troška vody

postup

1. Nejdřív si všechny ingredience nakrájejte do požadované velikosti, nebudete s tím muset ztrácet čas později. Maso nakrájejte na nudličky, obě papriky na malé kostičky, žampiony na šestiny, chili papričky na co nejmenší kousíčky a česnek si nastrouhejte na struhadle.

2. Uvařte si oblíbenou rýži podle návodu. Já se přiznám, že rýži asi vařím dost "neprofesioánlě". Používám basmati, ale podle návodu ji vůbec nevařím, dávám vody od oka a pak ji slévám a ona je taková hezky lepivá a přesně tak mi chutná :).

3. Na rozpálené pánvi se lžící másla orestujte nudličky masa. Přilijte k nim sojovou omáčku a část koření a restujte z každé strany asi 3 minuty. Potom k nim přihoďte žampiony, maličko je osolte, aby pustili šťávu a restujte dalších 7-8 minut. Potom přidejte hrášek a mrkev a po dalších cca 3 minutách ještě papriku, chili a česnek. Když už je všechno uvařené, ale stále křupavé, přilijte kokosové mléko a zvyšte teplotu, aby to hezky probublávalo :). Zároveň přidejte zbytek koření (ještě tak lžičku od každého). V malé skleničce si rozmíchejte škrob s troškou vody a přilijte ho do směsy, díky tomu vám šťáva do pár minut příjemně zhoustne.

4. Nakonec přimíchejte hrst nasekaného tymiánu a hrst kešu a buď směs promíchejte s rýží a nebo ji přidejte na rýži až na talíři, to záleží na vás. :) Dobrou chuť!



1 comment:

  1. ty jo! to zkusím! něco podobného jsem dělala,jen bez mléka :) bude to dobrota :)

    ReplyDelete