Wednesday, July 2, 2014

Mini vanilkové dortíky s borůvkami

Už vás tím možná budu trochu nudit, ale i v dnešním receptu se bude hojně používat slovo "curd". Ale nedávám ho sem jen tak do placu, spíš mám z ní prostě jen radost. Dřív, když jsem narazila v nějakém receptu na slovo "curd", vždycky jsem se mu vyhnula obloukem, protože mi to přišlo jako něco příííšerně zdlouhavého a vlastně ani ne tak dobrého. A pak jsem se jednoho krásného dne rozhodla upéct něco limetkového a bylo to. Ale borůvková curd je jiná, než limetková nebo citronová. Je stejně tak intenzivní, ale narozdíl od těch citrusových je slaďoučká a dá se jí sníst mnohem víc. A je fialová. Moje oblíbená barva. A můžete jí plnit makronky, cupcaky, dávat si ji na chleba s máslem i bez a nebo ji použít na tyto malé dortíky.

Dělala jsem makronky s touto borůvkovou náplní a hodně mi jí zbylo. A tak jsem přemýšlela, co s tím, protože i když budu borůvkové makronky péct na zakázku znovu, bude to až příští víkend a v té době už by to asi nebylo čerstvé. A nebo možná bylo, ale netřeba riskovat. A jak jsem tak přemýšlela co s tím, napadlo mě zkusit malé dortíky, které se vykrajují z velkého korpusu. Smáznu tím tak dvě mouchy jednou ranou, protože takové jsem ještě nezkoušela :). Zvolila jsem jenom lehký vanilkový korpus, ale přidala trochu kefíru pro zjemnění, a když už jsem ho měla otevřený, přidala jsem ho i do i šlehačkové polevy. Výsledek je takový stylový "individual dessert", který se vám určitě bude hodit na nějakou letní párty na zahradě, kterou plánujete a nebo jen tak pro vás ke kávě. Tak vyzkoušejte a napište mi, jak vám chutnal :)


Recept 


na jednu keramickou zapékací mísu a nebo jeden plech
(potom budou jednotlivé vrstvy tenčí)

vanilkový korpus

150g cukru
4 vejce, žloutky a bílky oddělené
230g hladké mouky
1 lžičku prášku na pečení
180ml kefíru
80g rozpuštěného másla
1 lžíčku vanilkového extraktu
špetka soli

blueberry curd (z receptu budete mít tak hrnek a půl, dá se vydělit)

110g cukru
30g másla
2 hrnky mražených borůvek
1 lžíce vody
2 vajíčka, rozmíchaná

šlehačkovo-kefírová poleva

1/2 hrnku smetany na šlehání (31+%)
1/3 stejného hrnku kefíru
2 lžíce cukru

borůvky a jiné ovoce na ozdobení

postup

1. Nejdřív si připravte curd. V malém hrnci nejdřív povařte mražené borůvky se lžící vody. Asi po 8-10 minutách borůvky pustí šťávu, tak je prosejte a nechte si jen tu šťávu. (zbylé borůvky ale můžete schovat a třeba je pak do curd přimíchat). Do mísy, která je položená na vroucím hrnci (vodní lázeň) dejte rozkvedlaná vajíčka, cukr a šťávu z borůvek. Míchejte a po chvíli začněte přidávat na kousky nakrájené máslo. Vždycky ho nechte úplně rozpustit, než přidáte další kousek. Po asi deseti minutách začne směs houstnout, tak ji ještě tak dvě minuty promíchávejte a pak stáhněte z plotny. Nechte kompletně vychladnout.

2. Předehřejte si troubu na 165 C. V čisté míse šlehejte bílky, a když začnou pěnit, přidejte asi třetinu cukru. Šlehejte, dokud bílky nebudou v míse "stát". :)

3. V jiné míse spolu promíchejte zbytek cukru s moukou, práškem do pečiva a solí.

4. A v další míse smíchejte kefír, rozpuštěné máslo, extrakt a žloutky. Mokré ingredience potom přelijte do suchých a mixujte, dokud se spolu nespojí dohromady. Nakonec pomocí stěrky postupně a jemně přidávejte bílky.

5. Těsto vylijte do předem připravené máslem vymazané formy. Dejte do trouby a pečte asi 30-40min, dokud špejle zapíchnutá do těsta nevzejde čistá :).

6. Korpus nechte úplně vychládnout.

7. Polevu připravíte smícháním a mixováním kefíru se smetanou a v momentě, když už začne mít pevnější konzistenci, přidejte cukr. Pak ještě chvíli mixujte.

P.S.: Ze zbytků korpusu můžete zkusit např. cake pops :)


8. Z vychlazeného korupusu pak vykrajujte kolečka, podle vaší preference menší nebo větší. Pokud nemáte vykrajovátka, můžete použít třeba sklenici. Pokud máte korpus širší, tak ho pak můžete ještě podélně rozříznout, záleží na vás.

9. Z mého korpusu vyšlo 6 větších a vyších korpusů. Jeden jsem zkusila ještě proříznout a ty dva další nechala tak jak jsou. Takže na jedno kolečko jsem dala borůvkovou curd, přidala další kolečko a navrch dala šlehačkovou polevu. Ale fantazii se meze nekladou a můžete si s tím pohrát :). Držím palce a dobrou chuť :).



No comments:

Post a Comment