Wednesday, December 9, 2015

Pepperkaker aneb norské perníčky

Mám plný šuplík mašlí, provázků, stuh a balících papírů, ale dárek vlastně nemám ani jeden. Ale dneska to prolomím. Už fakt! Spoléhám na to, že mě prostě něco cestou trkne. A kdyby náááhodou ne, tak něco upeču, to funguje vždycky :).

Jenže s tím pečením ... jsem dost netrpělivá a nejvíc mě baví ty sladkosti, které můžu upéct hned (to proto peču tolik cupcaků, muffinků, cookies apod.). Takže když má většina norského cukroví v postupu ... "a nechte odležet do dalšího dne.", většinou to hned zavřu a jdu najít něco jiného. Kdyby to alespoň bylo ..."a počkejte hodinu, dvě, tři.", ale celou noc? Trošku přeháním, to jo, ale fakt je, že jsem i díky tomu spoustu receptů nezkoušela ... pečení je pro mě sice úžasná zkouška trpělivosti, ale jde to pomalu. 


Každopádně ... letos jsem si řekla, že alespoň ty norské perníčky pepperkake upeču, i když tam ta "kouzelná" věta o odležení taky je. Recept mám od nás z kavárny, prodáváme tam totiž už hotové těsto a k němu je přiložený papírek s receptem. Tak jsem si prostě jeden ten papírek vzala :). Malý háček byl akorát v tom, že na papírku jsou jen ingredience a poměry, ale postup už ne. Tak ten jsem hledala na internetu. 

Původní recept je z 850g mouky, ale přišlo mi, že tolik perníčků určitě nepotřebujeme, takže jsem připravila těsto z půlky. 

Je to jednoduché, fakt dobré ... akorát musíte počkat s vyválením a pečením do dalšího dne. Je to běžné i u našich perníčků? Nikdy jsem je zatím sama nepekla.

Recept


doba přípravy: 20min a 12+ hodin na odležení
doba pečení: 10-13min

125g másla
75g sirupu (nejlépe sirup z řepkového cukru, ale může být i javorový, kukuřičný atd.)
150g cukru
65ml smetany na šlehání
125ml vody
1 vejce
3g hřebíčku
5g skořice
2g kardamonu
6g sody
425g mouky


postup

1. Dejte máslo, sirup a cukr do hrnce a trochu povařte, dokud se máslo nerozpustí a všechny ingredience se nespojí dohromady.
2. Stáhněte z plotny, nechte chvíli schládnout. Pak přidejte smetanu, vodu a vajíčko a promíchejte.
3. Pak postupně přidávejte mouku s kořením a sodou. Mezi každý přidáním vždycky zapracujte. 
4. Mělo by vám vzniknout pevné těsto. Pokud je stále ještě teplé, dejte ho na pracovní plochu a nechte schládnout na pokojovou teplotu. Pak zabalte do potravinové folie a dejte do lednice přes noc nebo na jak dlouho potřebujete, klidně déle.
5. Těsto vyndejte z lednice asi hodinu předtím, než s ním budete chtít pracovat.
6. Když začnete válet a vykrajovat, předehřejte si troubu na 180 C.
7. Pečte perníčky 10-13min, dokud nezezlátnou. 



- Perníčky můžete samozřejmě zdobit cukrovou polevou, nebo čokoládou ... já to mám asi ještě taky v plánu ... jen s další várkou těsta, co mám ještě v lednici :). Je tu ale poměrně běžné je nechat tak :)
- Perníčky jsou spíš tvrdší, ale fakt výborné! 
- Ve Švédsku je pečou o dost tenčí, než v Norsku.

Tak co? Zkusíte? Pečete letos cukroví? Jaké máte nejradši? :)

9 comments:

  1. Terezko máš je na těch fotkách krásně naaranžované. Nechutnají podobně jako perníčky z ikei, nevíš? Ty v té plechové dóze? A prosímtě tím sirupem je myšleno co? Díky:)
    Šárka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Šárko, děkuju :). Ikeácké perníčky jsem už neměla několik let, ale předpokládám, že to bude hodně podobné, protože Švédi a Norové mají dost podobný recept :). S tím sirupem nevím, jak ti odpovědět, tady prodávají prostě sirup světlý a tmavý za asi 5nok a je to čistý klasický cukr v tekuté podobě. Myslím ale, že můžeš použít jakýkoliv sirup (javorový, kukuřičný, možná i hodně tekutý med). Zkusíš? :) Měj se hezky, Terez

      Delete
    2. Tak jsem se do nich dneska pustila a úplně jednoduché to nebylo :) Nejdříve byl docela problém sehnat kardamon. Asi ve třetím obchodě jsem ho koupila, celá šťastná, doma jsem začala a v půlce jsem zjistila, že mám místo kardamonu kurkumu :D Chtěla jsem to dělat i bez kardamonu, ale manžel říkal, že když už tak pořádně:)) Tak jel shánět kardamon, po hodině sehnal, ale nemletý. Další problém byl, že navážit na naší váze 5gramů, natož 2gramy byl problém, váží až tak od 10 gramů, tak jsme zjistili, že potřebujeme takovou tu lžičkovou váhu. Nakonec jsem to nějak odhadla, ale když jsem vlila tekuté ingredience, byl mi jasné, že jich bude moc. Musela jsem nejméně 100g mouky dodávat a i tak bylo těsto dost měkké. Snad v lednici pořádně ztuhne. Ale jestli budou dobré, tak to za to stálo:)) Téším se na výsledek!!!

      Delete
    3. Teda, Šári, to je alespoň pořádná "perníčková story" :). Mrzí mě, že to bylo moc tekuté a ještě víc mě mrzí, že nevím, čím by to mohlo být ... možná tu je jiný druh mouky. Každopádně doufám, že se nakonec podařily ...? :) Měj se krásně a děkuju, že to se mnou sdílíš! :)

      Delete
  2. Terezko, tak my jsme dělávali cukroví pár druhů i tedy perníčky. Všechny těsta jsme nechávali do druhého dne v lednici. Pořádně nevím proč. Mami zamlada leckteré těsto zpracovala hned. Já poslední roky nepeču. Brácha se švagrovou vozí krabici cukroví. Perníčky máš určitě dobré, na vánoce mezi těmi ostatními sladkostmi přijdou perníčky k chuti.
    Tak ať se ti daří. Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Jarko :). Tak to máme podobně, nám zase vozí malou krabičku cukroví teta, takže na Štědrý den něco máme a to nám stačí :). Zrovna ale peču pár lineckých, hlavně proto, že jsem našla recept, kde nemusím čekat do dalšího dne :). To mi jinak na facebooku někdo psal, že se to dělá proto, aby se všechny chutě spojily dohromady :).

      Měj se krásně, Jarko. Doufám, že i maminka se má s tebou dobře a je zdravá! :) Tereza

      Delete
  3. Tak tyhle určitě zkusím, perníčky mám strašně ráda. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Peti, tak to jsem ráda! Ať chutnají :). Měj se krásně! Terez

      Delete
  4. Vypadaji skvele, ale doma nedame dopustim na overeny a dlouholety recept me maminky, ktery si privezle ze stredni skoly :-) Je to takova nase tradice, bez pernicku nejsou Vanoce! :-)
    A ano je to stejne, taky se musi testo nechat odlezet do druheho dne, at se hezky spoji vsechno koreni a chute :-)

    ReplyDelete