Wednesday, February 5, 2014

Klasické koblihy / Doughnuts - Central Europe style

Před pár dny jsem zkoušela sušit sněhové pusinky a tudíž mi zbylo několik žloutků. Nerada plýtvám ingrediencemi, tak jsem se rozhodla s nimi něco udělat. Vím, že se žloutky dávají do kynutého těsta a tak mě napadlo zkusit koblihy. Nikdy předtím jsem je nezkoušela a nikdy jsem koblihy ani moc nejedla, o to víc mě překvapilo, jak do mě padaly :). 

Někde jsem se dočetla, že koblihy jsou takovým "typickým" postním jídlem. Původně jsem do anglického názvu chtěla dát "czech", ale to by se mohlo dotknout Slováků a Poláků a vlastně i Němců, protože např. wikipedia považuje koblihy za "německý vynález", nazývají je "Berliner", i v norštině jsou to "Berlinerboller". Mně se nejvíc líbí slovensky název "pampúšky". :)

S kynutým těstem ještě moc seznámená nejsem, pracovala jsem s ním všehovšudy čtyřikrát (včetně těchto koblih) a poprvé mi u toho asistovala babička, podruhé z toho vzešly tyto skoleboller a potřetí jsem ho úplně pokazila, protože jsem si nepočkala, až kvásek vykyne. To když jsem se o Vánocích pokoušela o vánočku. Ale o Vánocích se mi nepovedly ani ty sněhové pusinky .. Napočtvrté se mi povedlo přesně takové těsto, jako jsem měla tehdy pod dozorem babičky. A to mě celkem namotivovalo pracovat s ním častěji. Přecejen, to těsto je fakt příjemné na dotek :). Navíc mi oprosti všem cheesecakům a čokoládovým dortům přijde docela "zdravé" - rozhodně do něj nejde tolik cukru a vlastně ani másla. Koblihy si to sice vynahrazují jinak, ale to je jen detail. Navíc kvasnice jsou tady opravdu levné, stejně jako u nás :). Máte pro mě tip, co bych mohla zkusit příště?

Tyto koblihy jsem dělala podle Dity P., v naší domácnosti ale chybí rum, tak jsem ho vyměnila za kapku vanilkového a kapku mandlového extraktu. Chutnalo to skvěle :).


Recept / Recipe


cca 20 koblih / makes approx. 20 doughnuts

doba přípravy / preparation time: 30-40min + 45-60min
doba kynutí / rising time: 60min
doba smažení / frying time: 3-4min (each batch)

30g droždí / 30g fresh yeast
500g hladké mouky + trocha na poprášení / 500g plain flour + a little bit for dusting
40g krupicového cukru / 40g caster sugar
250ml vlažného mléka + cca 30ml navíc / 250ml lukewarm milk + approx. 30ml
40g másla / 40g butter
4 žloutky / 4 egg yolks
půl lžičky vanilkového a půl lžičky mandlového extraktu / half tsp vanilla and half tsp almond extract
špetka soli / dash of salt
zavařenina, cca 150g / marmelade, approx. 150g
olej na smažení / oil for frying
moučkový cukr, na poprášení / powdered sugar for dusting

postup / process

1. Nejdřív si všechny ingredience, co budete potřebovat připravte. V jednom hrnečku si sehřejte mléko, ale jen tak, aby bylo vlažné a v druhém na mírném ohni sehřejte máslo a těsně předtím, než je úplně rozpuštěné ho stáhněte z plotny a nechte "dojít". Vlažné mléko přelijte do hrnečku, rozdrobte do něj kvasnice, přidejte lžíci cukru a promíchejte. Nechte stát, dokud kvásek nevzejde. 

EN: First, prepare and measure all your ingredients. In one small pot, heat the milk only until lukewarm and in another pot, melt the butter, remove from heat and let it cool a little. Pour the lukewarm milk into a cup, crumble the yeast in it, add a tablespoon of sugar and mix. And let it stay for a little bit.

2. Mezitím do mouky přidejte špetku soli. Do rozpuštěného másla v pokojové teplotě přisypte zbytek cukru, žloutky a extrakty, promíchejte. Kvásek už by měl být hotový (po 3-5minutách), tak ho přilijte k mouce. Potom postupně přilévejte žloutkový krém a vařečkou začnete zpracovávat těsto. Nevím, jak to dělala Dita, která přidávala navíc jen mléko (opět vlažné), ale já musela přidat i trochu mouky. Buďte trpěliví, chvíli to trvá, ale po cca 10minutách hnětení by vám mělo vzniknout krásné (ale to není podstata) a hlavně nelepivé těsto. Popraště ho trochou mouky, přikryjte utěrkou a dejte kynout pokud možno na teplé místo.

EN: Meanwhile, sprinkle a dash of salt into the flour in a big bowl. Put the rest of the sugar to the melted butter in room temperature, add egg yolks and extracts and mix. The yeast mixture should be done by now (3-5minutes), so pour it to the flour. Then gradually add egg mixture and and with a wooden spoon, start to make the dough. You may need to add a little bit more (lukewarm) milk or flour, the final "product" should be dough which is not sticky. I may take a while, so be patient. When it is done, sprinkle the dough with flour, cover it with dish-towel and leave it to rise, in warm place, if possible.


3. Kynuté těsto by mělo zdvojnásobit svůj objem. Vykynuté těsto položte na stůl poprášený moukou a válečkem vyválejte asi půl centimetrů tenké těsto. Vezměte skleničku nebo vykrajovátko a na jedné části si pouze naznačte kolečka a dvou část vykrojte úplně. Pokud máte mezi kolečky větší mezery, můžete to těsto vzít a znovu ho vyválet a udělat další koblihy :)

EN: Yeast dough should double its amount. If yours is done, place it on your desk sprinkled with flour and with a rolling pin roll out about half an centimeter thin dough. Take a glass or a cutter and on one side of the dough just outline the rounds and on the second side cut the rounds completely. If you have a larger gap between the rounds, you can take the dough in between and roll it again and make more donuts :)




4. Kolečka by měly mít sudý počet, protože na každou koblihu potřebujete dvě :). Do každého "jen naznačeného" kolečka dejte necelou lžičku marmelády (podle vaší chuti). Potom vezměte "už vykrojená" kolečka, trošku je roztáhněte, přiložte k tomu kolečku s marmeládou a skleničkou je obě znovu vykrojte. Takto postupujte s každým koblihem. Až budete mít všechny koblihy takto připravené, můžete dát rozpálit olej. Měla by ho být alespoň tří centimetrová vrstva. Do rozpáleného oleje dejte koblihy a z každé strany smažte cca 1-2 minuty. Trvá to opravdu chviličku, tak to hlídejte :). Usmažené koblížky dejte okapat na ubrousek. Před podáváním posypte moučkovým cukrem. 

EN: The rounds from the dough should be even since you need two for one doughnut :). To each "just outlined" round put about teaspoon of marmalade (of your choice). The take the "already cut" rounds, stretch them a little, put them on the marmalade rounds and with the glass cut them both again. When you have all doughnuts done, you can start to heat the oil. It should be at least 3 centimeters so it can cover the doughnut. Place the doughnuts to the hot oil and fry for 1-2 minutes from each sides. It becomes really quick, so watch carefully. :) Put the fried doughnuts on a napkin so they soak all additional oil. Before serving, sprinkle them with sugar.

P.S.: Můžete si vyrobit třeba i srdíčkové koblihy :) / P.S: You can make a heart shape doughnuts, if you wish :)

5 comments:

  1. Když listuju Ditou, říkám si, že už je musím udělat, když je ten půst... Jenže děda má dietu a tak ho nechci pokoušet, třeba za rok...
    .
    Kynuté těsto je fajn a vychází levně (což dost oceňuju) - u nás doma se používá skoro na všechno, ale bezkonkurenční je asi borůvkový koláč - prostě tenká vrstva těsta a na tom spousta borůvek a cukr. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mně kynuté těsto chutná i tak, samo o sobě, takže bych si klidně toho kynutého těsta na koláč dala tlustou vrstvu :) .. Teď budu mít zase nějaké žloutky, tak popřemýšlím, co s nima :).

      Delete
  2. Vypadají moc hezky Terezko! Já je zatím dělala jen taky s babičkou :) Mám teď objednanou takovou formičku na kytičky http://www.dedra.cz/cz/produkty/?detail=DA6647 tak je potom zase zkusím ve tvaru kytiček :)) Jinak na stránce té Dedry mají celkem dost různých fajn vychytávek do kuchyně v těch nejveselejších barvách...samozřejmě bych chtěla skoro všechno :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soni, co se týče vzhledu, tak ještě určitě mám co zlepšovat, ale jsem ráda, že se mi to kynuté těsto tak dobře povedlo a že se s ním tak dobře pracovalo :). A v té Dedře mají fakt dobré věci a vidím, že i nějaké slevy, to si budu muset víc prohlídnout :). Děkuj za tip!

      Delete
    2. Máš je moc pěkné! Ale já to znám, když potom něco někomu dávám ochutnat, tak pořád říkám, jak se mi to zrovna až tak nepovedlo a že tohle a tamto mohlo být lepší a tak :-D Nemůžu si pomoct, ale zase se říká takové to "správná hospodyňka není nikdy spokojena!" :-D
      Já co jsem se zatím koukala, tak to vypadá, že ty slevy jsou tam spíš tak stylem jak v katalogu Avonu, že je to vždycky tak půl roku aspoň ve slěvě...Ono se to právě i objednává přes takové ty paní s katalogem (jde to i online, ale prý přes nějakou paní máš slevu, ale to nevím jistě, to uvidím podle toho tvořítka) Ona to právě nějak objednává maminka přítele, a ten od ní dostal takovou barevnou sadu odměrek a ty jsou super, vždycky je tam napsáno třeba 1cup/250 ml, 1/2cup/125ml a tak, akorát teď změnili design a už se mi až tak nelíbí. Jsem moc zvědavá na to tvořítko.

      Delete