Thursday, July 9, 2015

Celozrnná třešňová bublanina

"Čo keby sme si dnes spravili piknik?" Tak začalo naše úterní ráno/dopoledne, když jsme s Radanem po víc jak dvou týdnech měli oba volno. Bylo teplo, ale né úplné letní horko a tak jsme vynechali pláž i jezero a vydali se pár kroků na takový travnatý plácek kousek za naším bytem. Je dobře, že jsme to neodložili na dnes, protože leje jak z konve, fakt hustě, a má to tak zůstat celý den. Mám takové dny ráda, podobně jako ty horké letní. Zvlášť, když můžu zůstat celý den doma a na  tu smršť koukat jen z okna :). Dneska by bylo fajn, kdybych se pustila do vyřazování věcí, které nepoužívám nebo nepotřebuju, protože stěhování se blíží a nerada bych náš nový byt zahltila hned na začátku věcmi, které ani nevíme, že máme. Uvidíme, jak mi to půjde. V mezičase budu psát články. Snad stihnu i ten na sobotu a/nebo na pondělí, tedy pokud přijdu na to, o čem by měl být. Dřív by mě ani nenapadlo psát s předstihem, ale zjišťuju, že to není vůbec od věci. Někdy se mi chce psát víc a někdy míň. A přijde mi fajn využít tu chvíli, kdy se mi chce a navíc mi hraje do karet čas a dokonce i počasí.

(pozn. ve čtrvtek ráno - články na sobotu ani na pondělí se nekonaly, ale to neva, pořád stíhám a pořád se mi chce :)).


Ale trochu jsem vzdálila tématu. Piknik! S ním totiž souvisí dnešní recept. Když jsme se rozhodli, že si půjdeme ogrilovat maso a uděláme si hamburger, který si sníme venku na dece , napadlo mě upéct bublaninu. Já vím, já vím. Bublanina je klasika klasik a dokonce i já už tu jeden recept mám. Ale podle mě prostě "patří" k létu. Zvlášť ta třešňová. Radan se do ní zamiloval a vůbec mu nevadilo, že byla z celozrnné mouky. Protože byla vláčná a nadýchaná a tak "přesně akorát". Recept jsem si půjčila od Kluků v akci a trošku (ale jen maličko) ho pozměnila. Na piknik se hodí dokonale. Ale stejně tak na snídani, svačinku nebo dezert po obědě :).

Recept


na jeden plech nebo zapékací misku

doba přípravy: 25min (včetně vypeckovávání třešní, pokud na to máte asistenta :))
doba pečení: 30-35min

140g moučkového cukru (rozděleného na 90g a 50g)
100g másla, v pokojové teplotě
5 vajíček (rozdělených na žloutky a bílky)
150g celozrnné mouky
1 lžička prášku do pečiva
1 lžička vanilkového extraktu
400-500g vypeckovaných třešní
plátky mandlí

máslo a mouka na vymazání plechu
mouka na poprášení třešní, aby nepustily moc šťávy


postup

1. Vypeckujte si třešně (a nebo poproste někoho, koho máte poblíž :)). Předehřejte si troubu na 170 C. 

2. Ve větší míse rozmixujte máslo nakrájené na kousky s prosátým moučkovým cukrem (90g). Přidejte vanilkový extrakt. Pak přidejte všechny žloutky a mixujte do pěny. 

3. V jiné míse vyšlehejte bílky se zbylým cukrem, dokud z nich nebudete mít pevný sníh, 

4. Mouku smíchejte s práškem do pečiva a společně prosejte do žloutkové směsi. Mixujte, dokud se všechny ingredience nespojí. Těsto bude trochu tužší. Pak přidejte sníh a vařečkou nebo stěrkou ho zapracujte do těsta, tak, aby se všechno spojilo dohromady, ale sníh si stále z části držel svůj objem.

5. Nalijte těsto na plech nebo do zapékací misky. Poklaďte ho třešněmi po celé ploše tak, aby nebylo moc volných místeček. A pak ještě posypte plátky mandlí, které si můžete dopředu i trochu nasucho orestovat na pánvi.

6. Dejte do trouby a pečte 30-35min, dozlatova. Nechte chvíli vychládnout, nakrájejte a podávejte. Dobrou chuť :).



1 comment:

  1. Terezko, jak píšeš bublanina patří k létu a ta tvoje vypadá ňam ňam i mandličky má. Já dělala něco podobného, ale s normální moukou s černým rybízem. Je fajn si v létě užívat dobroty co přináší. Taky jsem pokukovala po tvém salátu na foto. Já bych si dala tu bublaninu a pak salát, trošku opačně, ale to je jedno.
    Dost se nám ochladilo i trochu namoklo... podle mne by zase mohli přitopit ...
    Mějte se oba fajn! Jarka

    ReplyDelete