Monday, September 14, 2015

Drammen & Tønsberg: Jak jsme se v sobotu večer rozhodli a v neděli dopoledne vyrazili na výlet ...

Je neděle před jedenáctou a my s Radanem nasedáme do auta, pouštíme norské rádio a vyrážíme směr ... dobrodružství. Žiju tady už dva roky a hlavně, že lítáme po Evropě ... ale Norsko je pro mě zatím taková "země neprobádaná" ... A tak když Radan jen tak mezi řečí prohodil, že máme k dispozici auto, mně hned v mysli naskočilo jediné slov: VÝLET!

Probudili jsme se po lehkém sobotním flámu někdy po deváté, Radan nám připravil vajíčka na měkko. Někdy v tom čase jsme se rozhodli, že naše cesta bude vést do Drammenu. 

Drammen od Osla není vůbec daleko. Jeli jsme asi 40min po dálnici, každou chvíli tunel, pochopila jsem, že takto to tu prostě funguje. Při příjezdu město vypadalo moc hezky. V podstatě v kopcích. Při procházení se už to tak znatelné nebylo. Bylo mrtvo, minimum lidí, obchody zavřené. To není v Norsku nic neobvyklého. 




Procházíme kolem pivovaru "Aas", což je nejstarší norský pivovar. Mám s tímto pivem docela vtipnou historku, uvidíme, jestli se mi podaří ji i vtipně podat :) ... Před dvěma lety jsem pracovala v norské restauraci. Byla jsem tam sotva týden, norsky jsem uměla možná "děkuju" a "nashedanou" a nějaký pán se mě při objednávce ptá, jaký druh piva máme. V té době netuším, ale nenápadně koukám za sebe, abych zjistila, že "máme pivo Ás" ... pán se rozesměje, mně dochází proč a on mi říká, ať to už radši nikdy neříkám :)). Ass se v norštině vyslovuje zhruba jako "Os", zatímco já jsem mu nabízela pr...zadek... No. :)

Pak míříme ke kostelu, zrovna v něm probíhá mše a já si říkám, že tam jsou asi všichni lidé "schovaní" ... Pak procházíme hřbitov a dostáváme se k parku, kde jsou další lidé, hrající si s dětmi na hřišti. Vidíme outdoorovou posilovnu, hned vedle dlouhé promenády podél řeky Drammenselva. Chvíli se tam zastavíme, ale Radan se už nemůže dočkat, až mi ukáže něco "hodně cool", jak sám říká :). Jde o river harp neboli "říční harfu" a jsou to dvě instalace postavené naproti sebe přes řeku, které vydávají zvuky. Ale ne tak ledajaké, jde o zvuky, které vytváří měnící se proud vody a taky kmitání mostu "Ypsilon", které je postaven hned vedle. Souhlasím s Radanem, že je to "fakt cool", i když tomu z "vědeckého hlediska" vlastně moc nerozumím. Je to ale pozoruhodné a je to pravděpodobně největší atrakce města.







Jedna ze dvou "říčních harf"


Přes řeku je malý přístav, který vypadá trochu jako Aker Brygge, akorát tady se jmenuje Grønland Brygge. Asi to nebude náhoda, protože o pár hodin později jsme podobnou architekturu viděli i v Tønsbergu, kam jsme se vydali spontánně, když bylo ještě spoustu času na další ... dobrodružství :).

Drammen je hezké město, milé a věřím, že přes týden i docela živé. Jen na žádnou "pořádnou" kavárnu jsme nenarazili. To je velké mínus teda! :)

Tønsberg, naše další zastávka, je asi 100km jižně od Osla. Je nejstarším norským městem, současnou podobu má od roku 1838. Přestože je o dost menší, než Drammen, bylo v něm živo. Možná to bylo tím, že se zrovna konal "Vikingský festvial" a možná je jednoduše rušnější.



Měli jsme obrovský hlad a tak naše první kroky vedly do restaurace Kveneriet, což je "burgrárna" a nutno říct, že fakt dobrá! Menu jednoduché, přehledné a zajímavé a burgery dokonalé a netypické. Burger s lanýžovým olejem jsem nikdy předtím neměla :). Jen jsme se smáli, když jsme zjistili, že ještě jedna pobočka Kveneriet je v Oslu a dokonce kolem ní pravidelně procházíme. No, evidentně jsme do toho Tønsbergu museli, už jen proto, abychom to zjistili :).

S příjemně napapanými bříšky vyrážíme na procházku. Míjíme vikingský festival a já myslím na to, že znám minimálně dvě slečny, kterým by se tu opravdu líbilo :). Stánky plné dřevěných "blbinek", šperků, kotlíků a uprostřed rozestavěná dřevěná loď. Lidé oblečení do typických vikingských "hábitů" už jen dotvářeli celkovou autentickou atmosféru. 








Pak se vydáváme po promenádě směrem do centra. Promenáda je plná restaurací v typicky norských barevných domech a mně jen prolítne hlavou, že takto nějak jsem si Norsko představovala, ještě když mě ani nenapadlo, že bych tu někdy mohla žít.






Míjíme kavárnu, která mě zvenku moc zaujala, ale rozhodujeme se, že nejdřív si projdeme hlavní náměstí. To je krásné. A pak tam vidím další zajímavou kavárnu a o několik chvil později už nám objednávám dvě cappucina, makronku a malý arašídový zákusek. Jsme obklopeni růžovou, ale líbí se mi to.





Posilnění kofeinem se vydáváme ještě nahoru na kopec, kde stojí Tønsberg Fortress, tønsberská pevnost z 13.století. Odtamtud je krásný výhled na město i přírodu kolem. Trochu fouká, ale ta strmější procházka určitě stála za to.

Kolem půl šesté zvedáme kotvy a vyrážíme zpátky do Osla. Zpíváme si a je nám hezky. To byl ale naplněný den :). Vlastně s Radanem moc společných volných dnů nemáme. A víkendy už vůbec ne. O to krásnější jsou ty, které máme. Jsou naplněné láskou a uvědoměním, že je nám spolu hezky :).

Přeju vám krásný začátek týdne a těšte se na další norská dobrodružství ... jedno takové větší máme v plánu už tento týden :).

10 comments:

  1. Terezko, nádherná a zajímavá reportáž i fotky. Říkala jsem si poslední dobou, jestli vyrážíte taky po Norsku. Je tam určitě hodně k vidění. Už se těším na další norské dobrodružství!
    Tak si vše užívejte! Jarka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Jarko, děkuju, jsem ráda, že se ti článek líbí :). No, moc na výlety po Norsku nejezdíme, hlavně proto, že je k nim v podstatě potřeba auto a to my běžně nemáme. Teď si ale jedno půjčíme a i s mojí sestřenicí vyrazíme kousek dál od Osla. Moc se těším a článek určitě bude :). Měj se krásně a děkuju! Tereza

      Delete
  2. Nádherné fotky, miluju tento typ příspěvků! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahoj Jani, děkuju a jsem moc ráda! :) Brzy by měly přibýt další podobného rázu :). Měj se krásně! :)

      Delete
  3. Krásné fotky, krásný výlet :-). A krásný kabát!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adri, děkuju :). Kabát je od Terezky, který mi věnovala, než se odstěhovali zpátky do ČR :). Do podzimního norského počasí ideální :). Měj se krásně!

      Delete
  4. spontánní výlety jsou nejlepší! :)

    btw jak je možné, že jsem tvůj blog objevila až teď?!

    Lost in Cyprus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terezko, to nevím, ale jsem moc ráda! :) Mimochodem, i ty máš moc hezky blog :). Měj se krásně! Terez

      Delete