Thursday, July 2, 2015

Tart ze špaldovo-žitné mouky s jahodama, malinama a borůvkama

Ležím venku na trávě, sice trochu našikmo, protože jsem si deku roztáhla na kopečku, ale stále tu chytám internet z našeho bytu. Nevím ani, jestli ho potřebuju, spíš ne, článek jako je tento můžu psát i bez něj. Ale uploadovat bych ho pak už nemohla, takto to budu mít "všechno v jednom".

Popíjím limonádu, kterou jsem si namíchala z litru perlivé minerálky, půl lžíce medu, limetek a spousty malin, jahod a borůvek. Kupuju si je teď pořád, stojí jen pár korun a je z nich cítit léto. Teď mě jen napadá, že třeba ty jahody bych si ale mohla jít někam natrhat sama, po celém Oslu se teď předhánějí s tím, kdo kde má šťavnatější norské jahody, takže tu někde musí být. Až to dopíšu, půjdu si to zjistit :).

Když jsem včera volala Radanovi, který je tento týden pryč, co mám v červenci na blogu v plánu, první, co mi řekl bylo, že bych měla upéct "malinový letní páj" ... nevím úplně, jak na to přišel, každopádně mě díky tomu napadlo upéct tart. Mimochodem, velký rozdíl mezi pájem a tart není. Páj má většinou trošku tlustší těsto a častokrát se dává těsto i navrch na náplň a podává se rovnou z formy. Tart se většinou peče ve formě z odjímatelným dnem a je celá o něco "tenší".

Hledala jsem nějaké recepty pro inspiraci a nakonec si poskládala vlastní recept z několika jiných. V posledních dnech se snažím jíst malinko "zdravěji" a snažím se omezit lepek, tak jsem se rozhodla vyzkoušet špaldovo-žitnou mouku a přijde mi, že dezertu spíš dodává na chuti, než ubírá. Cukru tam taky moc není, alespoň v porovnání s všemožnými cupcaky a cheesecaky, ale tart přesto sladká je. Navíc to máte za chvilku hotové. Samá pozitiva, samá pozitiva :). Takže nakupte a nasbírejte ingredience, pusťte se do pečení a pak si kousek, nebo dva vychutnejte někde na sluníčku třeba. A nebo ho někomu věnujte ... jen tak. :)



Recept


doba přípravy: 20-30min
doba pečení: 25-30min
doba chlazení: cca 2 hodiny


těsto

160g špaldovo-žitné mouky (můžete namíchat v různých poměrech, pokud nemáte už namixovanou)
1 lžička prášku do pečiva
1 vejce (lehce rozkvedlané)
100g másla (v pokojové teplotě, nakrájené na kousky)
80g cukru

náplň

250g smetany ke šlehání (použila jsem bez laktózy a funguje stejně)
120g vanilkového tvarohu (pokud nemáte vanilkový, stačí obyč. polotučný ve vaničce)
1 vejce (lehce rozkvedlané)
40g cukru
1 lžička vanilkového extraktu

250-300g lesního ovoce (maliny, jahody, borůvky)

postup

1. Předehřejte si troubu na 190 C. Formu na tart, nejlépe tu s odnímatelným dnem, vyložte pečícím papírem (dno) a strany vymažte máslem.

2. Ve větší míse rozmixujte cukr s máslem, tak aby se ingredience spojily dohromady, ale nebyla z toho úplná pěna. Pak postupně přidejte vajíčko a lehce mixujte - znovu - tak, aby z hmoty nebyla úplná tekutina. Mouku smíchanou s práškem do pečiva už přidejte ručně. Těsto bude lehce mazlavé.


3. Těsto dejte do formy a rukou ho co nejrovnoměrněji rozprostřete po dnu a okrajích. Dejte chvíli stranou.

4. Připravte si náplň. V jedné míse nejdřív rozmixujte smetanu ke šlehání, do které postupně přidávejte cukr. V jiné míse spolu rozmixujte tvaroh s vajíčkem a extraktrem a tuto hmotu pak přelijte ke šlehačce a lehce promíchejte, aby se ingredience spojily dohromady. Náplň přelijte na těsto a dejte do trouby na 25-30min, dokud náplň nebude výrazně hnědá.

5. Vytáhněte z trouby, nechte vychladnout a ozdobte ovocem. Dobrou chuť :)



1 comment:

  1. Terezko, já jsem taky připravila pití do horka - vodu, citron, lístky máty nebo meduňky ... a koukám další lákavý recept, snad se taky dostanu k tomu, vyzkoušet špaldovou mouku. Mám plno dobrých úmyslů... jak píšeš jíst trošku zdravěji.... a většinou skutek utek. U tvýho receptu je fajn, že se ovoce přidává až nakonec a nepeče se.
    Pozdrav z 33°C horké Plzně ti posílá Jarka.
    Jarka

    ReplyDelete