Wednesday, July 16, 2014

Kokosové cupcakes se Swiss Meringue Buttercream

Kdyby se mě někdo zeptal, jaká jsou moje nejoblíbenější cupcaky, asi bych bez zaváhání řekla, že vanilkovo-vanilkové. Prostě klasika. Klasika, která vždycky vyjde, není těžká na přípravu a chutná všem. Kdybych se nad tím ale opravdu zamyslela, pravděpodobně bych se rozhodovala ještě mezi limetkovými a kokosovými. A právě o těch druhých je dnešní článek/recept.

Když jsem si vymýšlela cupcakové příchutě pro náš Candy Bar, napadlo mě spojit kokosové cupcaky s frostingem z mascarpone. To je moc fajn kombinace. Mascarpone zjemníte trochou smetany na šlehání, přidáte cukr a vanilku a máte úžasný frosting. Když jsem je ale pekla dnes, chtěla jsem je zkusit zkombinovat s něčím jiným. Nakonec padla volba na Swiss Meringue, což je frosting z bílků, cukru a másla a má lahodnou chuť a skvělou konzistenci. Většinou ho používám k limetkovým cupcakům, kdy přidám ještě trochu citronové šťávy a extraktu, ale kombinace s kokosem je snad ještě vyváženější.

Vždycky mi přijde ošemetné mluvit o tom, kdo je autorem receptu, protože i když si drtivou většinu receptů, co jsou tady na blogu, vymýšlím sama (třeba tento vznikal opravdu tak, že jsem si na papír nadepsala "Kokosové cupcaky" a pak si postupně zapisovala kolik do toho dávám toho a toho), tak mi vždycky přijde, že ve své podstatě nevymýšlím nic nového, jsou to stále ty stejné ingredience, které se možná liší jen poměrama nebo třeba jednou jedinou položkou. I když, čímdál víc zjišťuju jak je opravdu důležité mít správné poměry, aby to celé mělo tu "perfektní" konzistenci a to je právě to, co dělá z receptu "dobrý" recept.

Stále častěji mi píšete, že se vám podle mého receptu podařilo něco upéct a já z toho mám vždycky hrozně velkou radost. A o to větší v momentě, když se jednou za čas snažím podle nějakého receptu něco upéct já a zjistím, že "nefunguje". Takže pokud moje recepty "funkční" jsou, je to paráda a klidně mi o tom napište, moc mě to potěší.

Tyto kokosové cupcaky v sobě mají hodně kokosu. Voní po něm a cítíte ho v každém soustu. I tak by se do frostingu hodila ještě kapka limetkové šťávy nebo kokosového extraktu. Ten nemám, ale až příště pojedu do ČR a pak zase zpátky, v duty free si koupím vodku a (skoro) celou ji spotřebuju na extrakty. Domácí vanilkový, citornový, levandulový, mandlový a kokosový. To by pro začátek mohlo stačit.

Mezitím ale spolu můžeme zkusit tyto cupcaky. Kokosové až až. :)



Recept


12 cupcaků
doba přípravy: 15min + 20min frosting
doba pečení: 18-20min

cupcaky

100g másla, v pokojové teplotě
100g cukru
150g hladké mouky
1 vajíčko
1 lžička prášku do pečiva
130g kokosu
3/4 hrnku kokosového mléka (cca 200ml)

swiss meringue

100g cukru
2 bílky
180g másla, nakrájeného na kousky
1 lžička vanilkového extraktu

postup:

1. Předehřejte si troubu na 175 C. V míse rozmixujte na kousky nakrájené máslo s cukrem. V momentě, kdy se tyto dvě ingredience spojí (asi po 2 minutách), přidejte vajíčko. Potom přimíchejte prosátou mouku s práškem do pečiva a rovnou do mísy nalijte i kokosové mléko a znovu všechno spojte dohromady. Kokos už pak jen přimíchejte vařečkou/lžící, jen do té doby, než se dostane do všech částí těsta.

2. Cupcakovou formu vyplňte košíčky a každý z nich naplňte skoro až po okraj (nebo řekněme radši tak do 3/4 :)) ... Těsto ještě trochu nabyde a bude malinko přesahovat okraj (vidíte na fotkách), ale to vůbec není na škodu. Dejte do trouby a pečte asi 18-20min. Pak vytáhněte z trouby a cupcaky ještě nechte tak 10min odležet ve formě. Pak je vytíhněte a nechte úplně vychládnout.



3. Frosting připravíte následovně: Nejdřív si nakrájejte máslo, čerstvě vytažené z lednice, na kousky. Ve vodní lázni za stálého míchání sehřejte cukr se dvěma bílky. Asi po 4-5ti minutách už bude cukr úplně rozpuštěný (to poznáte tak, že si kousíček hmoty promnete mezi čistými prsty a pokud necítíte žádné kousky cukru, je hotovo) a tak směs přelijte do čisté a suché mísy a mixujte na vysoké otáčky. Tahle část bude trvat asi 8-10min. Potřebujete, aby meringue byl pevný, lesklý a hlavně kompletně studený (pozn. takto vyšlehané bílky se dají použít i na klasické sněhové pusinky). Když se do této fáze dostanete, začněte postupně, za stálého míchání, přidávat kousky másla. V určitém momentu vám pravděpodobně bude připadat, že frosting přestává mít tvar, ale nevzdávejte to a mixujte dál. Někdy mezi přidáváním másla přidejte i extrakt. Ve výsledku by vám měl vzniknout pevný frosting, se kterým se velmi dobře pracuje. Pokud se tak nestalo, možná ještě bílky nebyly úplně studené.

4. Frostingem naplňte zdobící sáček s libovolnou špičkou a odzobte jím cupcake. Ty pak můžete ještě lehce posypat kokosem.

POZNÁMKY:

- Pokud se vám líbí, jak jsou cupcaky ozdobené na fotkách, tak se už brzy můžete těšit na video "jak na to". Ale jedná se o jeden z nejzákladnějších stylů, tak už ho pravděpodobně všichni stejně ovládáte bravurně! Že jo? :)






1 comment: